Winnaars en juryrapporten Zomerfotowedstrijd 2018

Eerste prijs categorie "Mens"

Jury rapport     1e prijs in de categorie Mens:         Fopkje de Winter

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De jury vond dit vooral een originele foto. Maar toch ook een foto die vrolijk stemt en die de mens (immers de categorie waartoe de foto behoort) vanuit een optimistisch, zonnig standpunt laat zien. Er is zelfs sprake van hoop voor de toekomst wanneer met naar dit beeld kijkt. Het heeft iets lichts, wat zich symboliseert in de bellen die het meisje blaast. Licht en broos is het. Iets om te koesteren bijna, hoop kan elk moment uiteenspatten immers.
Ofschoon het hier en daar wat schuurt, voornamelijk in het zichtbare Photoshopwerk, is de techniek verder puik in orde. Dit geldt evenzeer voor de compositie, die aan veel regels van de compositieleer voldoet en daar tegelijkertijd een beetje de spot mee drijft.
Is de foto kunstzinnig? Daar valt over te redetwisten, voor zowel de mensen die de plaat hier in de expositieruimte kunnen aanschouwen als voor de vierkoppige jury.
Een plaat van hoop zoals reeds gemeld, van vrolijkheid, levenslust en energie. Natuurlijk is een beeld verkoopbaar dat al deze aspecten in zich verenigt.
Zit er voldoende gevoel in de plaat? Natuurlijk, anders zouden bovengenoemde aspecten niet zo hoog hebben gescoord bij de afzonderlijke juryleden.
De eerste indruk was bij alle vier de leden van de jury gemiddeld al bijna een acht! Kortom, een plaat die het verdient om in het zonnetje gezet te worden.

2e prijs in de categorie Mens

Jury rapport      2e prijs in de categorie Mens: Elly van den Heuvel

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

Qua originaliteit ontliep dit simpele doch krachtige beeld de eerste prijs winnende foto niet veel. De kracht zit hem vooral in het verborgene, maar er zit ook een mate van paniek in de foto. Wat gebeurt er met me als straks mijn gehele gelaat is dicht geritst?Technisch valt er weinig op deze plaat aan te merken. Maar van een prijswinnende foto magen we feitelijk niets anders verwachten.
Het is de compositie die hier de benauwdheid en de lichte paniek versterkt. De rits die precies op de juiste plek rechts het kader in komt (of er juist uit gaat, wat is het?).
Een mooie verscheidenheid in de jury op het vlak van de esthetiek, maar wel een hoog gemiddeld cijfer.
Van de eventuele verkoopbaarheid van dit beeld zijn we redelijk overtuigd.
Gevoel zit er ook meer dan voldoende in. Misschien wel door de eerder genoemde emotie van paniek en de grote mate van onderhuidse beklemming die je als kijker ervaart.
Al met al goed voor een unanieme geweldige eerste indruk bij de jury. Een bijzonder beeld.

3e prijs categorie “Mens”

Jury rapport 3e prijs in de categorie Mens: Nico Kemper

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De meerderheid van de jury vond dit beeld weliswaar origineel, maar op dit aspect minder in het oog springend dan de twee andere beelden uit de Top 3. Daarentegen scoort het op techniek een hele mooie 7,5. En wie aan fotografie wil doen en creatief wil zijn, moet nu eenmaal de techniek beheersen.
De compositie is spannend, de lijnen van de vrouw naar de bewegende mensen, het is heel mooi gezien. Het lijkt alsof de vrouw de mensen als hondjes aan het uitlaten is. Ook de langere sluitertijd en dus de beweging bij de mensen, pakt hier mooi uit. En wat te denken van de kleurtjes, die prima in harmonie zijn met elkaar.
Op esthetiek scoort het beeld een verrassend laag cijfer. En slaat de jury de verkoopbaarheid van de plaat ook al niet al te hoog aan. Gevoel scoorde zelfs maar een heel klein zesje. Blijkbaar verbindt de gemiddelde mens (en dus ook een jurylid) gevoel altijd direct aan een ‘zichtbare emotie’ in een foto.
Gelukkig was de eerste indruk meteen wel goed bij de vierkoppige jury, wat dit bijzonder knappe beeld alsnog naar een derde plaats heeft getild. Een verrassend beeld met leuke kijkbeleving!

1ste prijs categorie “Geldrop verweven”

Jury rapport  1e prijs in de categorie Geldrop Verweven:   Nico Kemper

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De jury vond deze plaat de meest interessante en tevens origineelste benadering van het thema Geldrop Verweven. Toegegeven, het was met afstand de moeilijkste categorie. Maar Nico Kemper is er in geslaagd met een origineel beeld op de proppen te komen. Een beeld dat ook veel (oer)kracht uitstraalt, vasthoudendheid ook.
Technisch scoort het beeld een ruime voldoende en ook de compositie is ferm en krachtig. Je zou kunnen spreken van een no nonsense-beeld. Zelfs een tikkie kunstzinnig, als we het cijfer van de jury mogen geloven.
Is dit beeld verkoopbaar. De jury denkt van wel. Een typische stockbureau foto is het misschien wel.
Qua gevoel zou je kunnen neigen naar benauwdheid, in de knoop zitten, maar het straalt bovenal veel kracht uit.
Goed voor een mooie en prettige eerste indruk bij de jury. Een prachtig en krachtig beeld!

2e prijs categorie “Geldrop verweven”

Jury rapport  2e prijs in de categorie Geldrop Verweven:                         Will van Diepen

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De jury vond de benadering van Will van Diepen er in elk geval voldoende uitspringen om de foto voor originaliteit een hoog cijfer toe te kennen. Het lijkt zo gemakkelijk, een spin te associëren met weven. Maar een levenloze spin in een door de mens gemaakt web, maakt het bijzonder. Technisch is het beeld ook dik in orde.
De meeste punten werden echter verzameld met de compositie. En misschien was het wel dat ene stukje geel in een verder zwart-wit beeld, dat onbewust de juryleden voor dit beeld deed vallen.
Op het terrein van de esthetiek scoort deze foto niet bijster hoog. Maar dat was in deze categorie sowieso een beetje lastig is gebleken.
Verkoopbaarheid scoort daarentegen weer een verdiende zeven. Dus wij raden aan dit beeld bij een plaatselijke krant aan te bieden.
Van enige mate van gevoel was bij de juryleden niet veel te merken bij het beoordelen van de foto. En dat terwijl er toch een spin in beeld is.
De eerste indruk van 6,5 toont aan, dat het vooral de originele benadering van de fotograaf was, die de plaat naar een tweede plek heeft gestuwd. Een heel prettige kijkplaat, waarin de toeschouwer veel kan ontdekken.

3e prijs categorie “Geldrop verweven”

Jury rapport  3e prijs in de categorie Geldrop Verweven:             Micle de Greef

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.



De jury vond het na beoordeling van alle beelden überhaupt al knap dat er in deze lastige categorie gemiddeld een zeven voor originaliteit werd gescoord. Het beeld van Micle scoort een mooie 7. Er wordt ingezoomd en dat is in de regel een pré als je iets in een serie nog eens extra wil benadrukken. Maar deze solo foto kan heel goed op zichzelf staan. De techniek werd wat lager beoordeeld, maar schurkt nog steeds tegen een 7 aan.
De compositie is prachtig en het gele draadje spat je werkelijk tegemoet. Ja, de jury ziet er zelfs iets kunstzinnigs in. En dat is een compliment voor de maker.
De verkoopbaarheid wordt echter vrij matig ingeschat. Maar dat komt omdat bij verkoopbare platen met het diafragma doorgaans niet zo fraai gespeeld wordt als hier.
Gevoel scoort ook minder hoog bij deze plaat. Een verzachtende omstandigheid in deze is, dat dit bij vrijwel alle deelnemende foto’s in deze categorie het geval was.
Maar de eerste indruk van de jury was weer erg goed. Dat tilt deze plaat in de top drie. Het is een gewaagde benadering, waarin de onscherpte bijna nog mooier is dan de scherpte.

1ste prijs categorie “Natuur”

Jury rapport  1e prijs in de categorie Natuur:              Elly van den Heuvel

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

Kun je een fotowedstrijd cum laude winnen? De jury vond het in het geval van Elly van den Heuvel wel. Dit zijn gemiddelde scores waar iedere student bij het afstuderen alleen maar van kan dromen. Originaliteit scoort een vette 8, en dat blijkt dan het laagste cijfer van de 7 cijfers. Technisch scoort de plaat zelfs een 8,5, een cijfer dat door geen enkele andere prijswinnende plaat wordt gehaald, in geen van de categorieën.
En alsof het nog niet genoeg is, wordt de compositie gewaardeerd met bijna een negen. Alles in deze plaat valt (of vliegt) dan ook precies op zijn plek. Een bijna magisch beeld. Een bijna heilig beeld misschien zelfs. Het heilige getal zeven (het aantal vogels) wordt symbolisch getoond. Een plaat om bij weg te dromen. Ja, ook bijna een negen met betrekking tot de esthetiek en ja, de jury acht dit een zeer verkoopbaar beeld. Wie wil dit niet in zijn kamer hebben hangen?
Het geluid van het water, het geklapwiek van de vogels, het zonnetje dat nog als een klein stipje reflecteert op het wateroppervlak, het is een sprookje.
Geheel bedwelmd was de jury, toen dit beeld als eerste uit de koker kwam met het allerhoogste gemiddelde. Een pracht van een beeld.

2e prijs categorie “Natuur”

Jury rapport  2e prijs in de categorie Natuur:             Pieter van Hoof

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.



De jury was er stil van, wat kan de natuur adembenemend mooi zijn. En fragiel vooral ook. Origineel zijn vlinderfoto’s meestal niet, maar deze is wel erg bijzonder. De vlinder lijkt zijn vleugels te spreiden om in slaap te gaan vallen op een bloemenbed. Of misschien wel om het bloemenbed in zijn/haar vleugels te sluiten. Prachtig de techniek van het inzoomen hier. Een macro die meer toont dan het uitvergrote insect, maar ook de omgeving laat zien en mooi is qua compositie.

Kunstig vond de jury het unaniem en we denken allemaal dat de plaat ook verkoopbaar kan zijn. Ook hier kun je denken aan een interieur. Wat een mooi kleuraccent kan het in sommige interieurs zijn.
En het fragiele, het uiterst kwetsbare van de vlinder werkt natuurlijk mee bij de juryleden als ze bij hun gevoel te rade moeten gaan bij het kijken naar dit betoverende beeld.
Ja, meteen was de eerste indruk al oké, bijna een negen. Een feeërieke plaat.

3e prijs categorie “Natuur”

Jury rapport  3e prijs in de categorie Natuur:                  Frans Nooijens

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De jury heeft liefst twee platen de derde prijs toegekend. Tot drie cijfers achter de komma hadden de beelden een identiek score. Origineel was dit beeld in elk geval voldoende, want met een 7,5 is dat een mooie eerste score voor je gemiddelde. De techniek werd door de jury zelfs beoordeeld met een vette acht. Waarschijnlijk uit eerbied voor dat kleine stukje waarop vermoedelijk met de hand werd scherp gesteld. En ook met de compositie is het goed in orde met deze plaat. Hij kijkt ook gewoon prettig en dat is belangrijk bij elke compositie.
Kunstig genoeg voor een vette 7 en een verkoopbaarheid van bijna een acht. Waar moeten we deze foto verkopen. Een tijdschrift wellicht. Een stockfoto zal het niet worden.
En natuurlijk speelt het gevoel bij de jury op. Het is klein, het is teer, het wordt gestreeld door het zonlicht, het is mooi.
Een eerste indruk van 7,50! Daar kan iedereen die aan een wedstrijd meedoet mee thuiskomen

3e prijs categorie “Natuur”

Jury rapport  3e prijs in de categorie Natuur:             Bernadette Soemers - Sarneel

De jury van de Wiele Zomer Fotowedstrijd bestond uit een viertal mensen, te weten Toon Vogels, Huub Keijzers, Marjolein van Hout en Huibert van der Meer. De deelnemende foto’s zijn door elk individueel jurylid onafhankelijk van de anderen op een zevental aspecten getoetst. Zodoende zijn we voor elke categorie tot een gemiddeld cijfer gekomen.

De jury heeft liefst twee platen de derde prijs toegekend. Tot drie cijfers achter de komma hadden de beelden een identiek score. In hoeverre kikkerfoto’s origineel zijn, dat ligt helemaal aan de maker. Maar moeilijk is het, een originele benadering van dit genre. Technisch zit het beeld goed in elkaar. Wij kunnen ons voorstellen dat Bernadette, eenmaal thuis, met plezier deze kikker groot op het scherm terug zag. Een fijn beeld en een kloppende compositie. Met ogen die zich net weten te verdubbelen in de reflectie. Altijd mooi!

Kunstig gemaakt en kunstig bevonden, een verkoopbaarheidsscore van bijna een acht. Op naar het foto stockbureau met dit beeld. Of gewoon groot aan de muur.
Gevoel scoort een zeven en een half, de eerste indruk nog een kwart punt hoger. Een heerlijke plaat.